|
Ydinvoimakannanotto
Ydinvoimapäätöksen lähestyessä olisi
olennaista myös siitä käytävässä keskustelussa
nostaa esille kolme asiaa:
1) ydinvoiman liittyvien riskien vertailukelpoisuus ja vertailujen
arvolähtökohtaisuus
2) ydinvoimapäätöksen suhde ympäristöpoliittisiin
tavoitteisiin
3) yhteiskunnan kokonaisetu ja päätöksen merkitys.
Ydinvoimaan on nostettu esille etenkin terveysnäkökohtien
peursteella. Vertailukohtina on käytetty kuolleisuutta pienhiukkaspäästöihin,
usein liikenteen päästöt mukaanluettuna. Teollisuuden
ja energiatuotannon päästöjen vaikutus kaupunkialueiden
hiukkaspitoisuuteen ei kuitenkaan ole välttämättä merkittävä.
Ydinvoimalaonnettomuudessa kuolleiden määrää voidaan
verrata moniin energiatuotannon kannalta epärelevantteihin
terveysongelmiin ja päätyä siihen, että muihin
syihin on kuollut enemmän ihmisiä kuin ydinvoiman seurauksena.
Tämän pohjalta ei kuitenkaan voida sanoa mitään
ydinvoimaan perustuvan energiatuotannon terveysriskeistä suhteessa
sille käytännössä vaihtoehtoisten energiatuotantomuotojen
riskeihin.
Keskustelussa ydinvoiman turvallisuus- ja terveysnäkökohdista
on ollut Tsernobyliä edeltävän keskustelun ydinvoiman
riskien vähätteleviä ellei jopa riskittömyyttä korostavia
painotuksia. Tsernobylin opetus oli se, että mahdoton näytti
voivan kuitenkin tapahtua. Ydinvoiman väitetystä riskittömyydestä tuli
yksi sen suurimmista riskeistä. Tiedetään myös
että ihmiset suhtautuvat eri tavoin yksittäisiin suuriin
riskeihin (onnettomuus) kuin tunnettuihin tai odotettavissa oleviin
tai henkilökohtaisesti ’hallittaviin’ riskeihin.
Kansalaisten asiantuntijoista poikkeava suhtautuminen riskeihin
ei johdu tietämättömyydestä ja typeryydestä,
vaan usein ennen moniulotteisemmasta ja arvosidonnaisemmasta
lähestymistavasta riskeihin. Keskeisellä sijalla tässä on
myös luottamus asiantuntijoihin ja toimijoihin. Tätä luottamusta
ei nykyinen keskustelu edistä.
Toinen keskeinen kysymys ydinvoimakeskustelussa liittyy tavoitteisiin.
Kasvihuonekaasupäästöjä voidaan yrittää rajoittaa
rakentamalla moottoriteitä ja ydinvoimaloita, mutta on täysin
rationaalista ajatella, että nämä eivät pitkällä tähtäimellä ole
mielekkäitä vaihtoehtoja vaan ennemminkin vievät
kulutuspäätöksiä ympäristön kannalta
epäedulliseen suuntaan. Pienet investoinnit uuteen energiateknologiaan
ydinvoimapäätökseen liitettynä eivät
muuta sitä, että ydinvoiman rakentaminen käytännössä heikentäisi
uuden energiateknologian kilpailukykyä.
Teollisuus on painottanut halvan energian saatavuuden merkitystä,
toistaiseksi tämä ei ole estänyt metsäteollisuutta
sijoittamaan pääosin ulkomaille. Sijoituspäätöksissä painavat
siis varsin monet muut seikat kuin energian hinta. Varsin vähän
on myös tuotu esille sitä seikkaa, että energiamarkkinoiden
vapautuessa ja siirtolinjojen vahvistuttua halvan energian kilpailuetu
tulee tasoittumaan. Eurooppalaisten energiamarkkinoiden valossa
myös ydinvoiman ’vaihtoehtona’ energiariippuvuutta
Venäjästä korostavat argumentit vaatisivat parempaa
perustelua. Perustellaanko ydinvoimaa nyt aikansa eläneillä argumenteilla.
Kolmas olennainen kysymys liittyy demokraattiseen päätöksentekoon
ja yhteiskunnan kokonaisetuun. Ydinvoimaa on edistetty yhteiskunnan
kokonaisedun lähtökohdista. On kuitenkin huomattavaa
että teollistuneista maista vain Suomessa ydinvoima näyttäisi
olevan yhteiskunnan kokonaisedun kannalta niin tärkeää,
että lisäydinvoimaa ollaan valmiita rakentamaan. Ydinvoimapiireissä on
tuotu esille ruotsalais-saksalaista ydinvoimahanketta, joka tuotaisiin
päätettäväksi pari vuotta ydinvoimapäätöksen
jälkeen (Suomen Kuvalehti:9.7.199). Nyt kun päätöksenteko
on ajankohtainen tulee kysyä mahdollistaako nykyinen päätös
helpommin myös sen, että Suomeen rakennetaan 6 tai
7 ydinvoimala. Mikäli lisäsähkölle löydetään
markkinoita ja sähkönhinta Pohjoismaissa nousee eurooppalaiselle
tasolle voi sähkönvienti muualle Eurooppaan tai Venäjälle
nousta myös kansainvälisen ydinvoimateollisuuden kiinnostuksen
kohteeksi. Vapautuvien energiamarkkinoiden Euroopassa sijaitsevassa
Suomessa voidaan tällöin tuskin perustella että vain
suomalainen ydinenergia on yhteiskunnan kokonaisedun kannalta
turvallista ja tehokasta.
|
|